Slepen
Signatyours
Sluiten
25 oktober 2021

Onze aanpak

signatyours

Hoe zorg je voor een eigen identiteit met een uniek verhaal? Een sterke strategische positie in de markt met aansluitend een gave branding? En killer marketinguitingen die perfect bij jouw merk passen?

Voor al deze vragen ontwikkelden wij onze eigen Signatyours-formule. Een aanpak waarin wij de business-strategie, strategische positionering en branding combineren met een direct uitvoerbaar marketingplan. Dit aanvalsplan schetsen wij in de onderstaande afbeelding.

signatyours

Een eigen Signature

De donkerblauwe bollen uit de plaat representeren jouw Signature. Hier kun je precies lezen wat wij met deze term bedoelen. De Signature gaat dus diep in op wie jouw bedrijf is, waar je met jouw bedrijf naartoe wilt groeien en wat je wilt uitstralen. 

Deze onderdelen zijn strategisch van aard, maar moeten ook voldoen aan alle dromen, ambities en eigenschappen van jouw organisatie. En wat nog belangrijker is, de drie onderdelen moeten één samenhangend geheel zijn.

Startend met een krachtige business-strategie

Daar moet je altijd mee beginnen. Hierin bepaal je wat de missie en de visie zijn van jouw bedrijf. De missie is waar je als bedrijf voor staat. De reden waarom je bent opgericht en waarom je doet wat je doet. De ‘why’ van je organisatie. De visie is vervolgens de manier waarop je als bedrijf jouw missie handen en voeten kunt geven. Kortom, wat je concreet wilt gaan bereiken en waar je voor gaat. De toekomstdroom van jouw bedrijf.

Samen met de kernwaarden moet dit een ijzersterke basis vormen. De kernwaarden zijn namelijk een verlengstuk van jouw missie & visie, maar ook een sprong naar de positionering en branding. Zorg dus dat jouw waarden ook echt onderscheidend zijn. Vermijd containerbegrippen en check altijd even wat jouw concullega’s roepen. En niet te vergeten: drie tot vijf kernwaarden is echt de max.

En een sterke strategische positionering

De volgende trede naar succes. Jouw unieke strategische positionering in de markt. Strategisch positioneren houdt in dat je – binnen een bepaalde markt – continu bezig bent met de vraag hoe je voor een specifieke doelgroep met jouw bedrijf, product of dienst de beste blijft.

Dit gaat dus net een slagje dieper. Van trends en jouw ideale doelgroep tot aan de concurrentie en jouw belangrijkste kenmerken ten opzichte van deze alternatieven. Alles wordt meegenomen:

  • Welke doelgroep wil je bereiken? 
  • Wat zijn de alternatieven voor jouw klant in de huidige en toekomstige markt? 
  • Hoe onderscheidt jouw bedrijf, product of dienst zich ten opzichte van deze alternatieven? 
  • Zijn er trends en ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden?
  • Welke marktcategorie moeten we ons in (gaan) bevinden en met welke strategie?
Met een eigen gave branding

In combinatie met een merkverhaal die de eigen identiteit volledig kleur gaan geven. De belangrijkste uitdaging is om jouw merk een unieke plek te geven in de hoofden van de klanten, medewerkers en partners. Dat kan volgens ons maar op één manier. Door samen opzoek te gaan naar een eigen merkarchetype (lees hier meer over: aanrader!) voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat mensen echt een connectie met jou als bedrijf aangaan en zich met je verbinden.

Het merkethos, de visuele weergave en de communicatiestijl wordt hier volledig op aangepast. Passend bij wie jij bent. Waar je voor staat. Waar je voor gaat. Wat jouw doelen zijn. En wat het karakter is van jouw organisatie. Alles tezamen vormt de Signature van jouw bedrijf. Een persoonlijk verhaal waarmee jouw merk niet inwisselbaar is, maar boven de markt uitstijgt.

Drie onderdelen die je als krachtig geheel moet doorvertalen naar de business

Dit is goed te zien in de lichtblauwe bol, rechtsonderin de plaat. De doorvertaling start met het schrijven van een gericht, direct uitvoerbaar marketingplan.  Het marketingplan beschrijft onder andere 4 fases, die jouw doelgroep gaat doormaken in hun eigen reis. Van bereiken naar boeien, door naar binden en vervolgens behouden.

Daarna is het zaak om dit marketingplan volledig door te zetten naar de business. Implementeren en uitvoeren. Marketing en sales moeten dit direct kunnen toepassen. Op alle marketingkanalen en in elk contactmoment met jullie partners en klanten. Customer service en de operatie moeten het verhaal kunnen dromen. En HR moet precies weten wat jullie nieuwe bedrijfscultuur is en op welke nieuwe medewerkers zij moeten focussen.

Kortom, met de juiste strategische keuzes vorm je een sterke basis voor elke verdere tactische, financiële of marketingtechnische keuze die je als bedrijf in de toekomst maakt. 

Continu reviewen en feedback ophalen is daarbij cruciaal

Met alleen het neerzetten van jouw identiteit en verhaal is het namelijk nog niet klaar. Dit proces is iteratief. Continu feedback uit de markt halen. Leren hoe jij jouw ambities nog beter kunt nastreven. Verbeteringen doorvoeren in de business. En jouw persoonlijke verhaal aan de wereld blijven vertellen.

Dat laatste kun je realiseren door zowel jouw website en social media up-to-date te houden als op de marketingkanalen te blijven communiceren met behulp van het marketing- en communicatieplan. Zo weet je precies wat je vertelt en waar je naartoe wilt.

Ben jij net als onze klanten klaar voor de uitdaging?

Wij staan in ieder geval te trappelen om met je mee te denken. Nu is het tijd om jouw ambities te realiseren. Meerdere helden gingen jou al voor. Benieuwd naar hun verhalen? Klik dan snel op onderstaande button of stuur ons een berichtje via WhatsApp.

Lees ook eens

merkmascotte
10 mei 2022

Signa: onze merkmascotte

Met trots presenteren wij onze merkmascotte: Signa. Deze merkmascotte is de perfecte vertaling van wie wij zijn en waar wij met Signatyours voor gaan. Lees hier het hele verhaal!

Merkarchetype
9 mei 2022

Twaalf merkarchetypes in de markt van de sterke dranken

Een merkarchetype staat vaak los van jouw product of dienst. Een merkanalyse van een bepaalde markt kan dit beeld verduidelijken. Zo blijkt ook uit de markt van de sterke dranken...

merkarchetype
9 mei 2022

Sterke merken creëren met merkarchetypes

Merkarchetypes: de route om jouw merk persoonlijkheid te geven en tot leven te laten komen. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Dat lees je hier.

#heldenverhalen
28 april 2022

Heldenverhalen: BIKEBEAR ADVENTURE

BIKEBEAR ADVENTURE: een inspirerend verhaal van een winnaarsmerk. #heldenverhalen delen wij graag.

Nike-schoenen
25 april 2022

Nike: een heldenmerk

Althans, dat vinden wij. Maar hoe is Nike ontstaan? Waar staan ze voor? Welke strategische keuzes maken zij? En wat wil het merk uitstralen? Dat lees je hier.

signature
6 augustus 2021

Wat is jouw Signature?

Jouw Signature is wat er overblijft als je jouw organisatie volledig afpelt. Het kloppend hart van jouw bedrijf, de unieke waarden en het onderscheidend vermogen in de markt.

signatyours
17 juli 2021

Over ons

Jou de beste versie van jezelf laten worden. Dat willen wij bereiken door jou te helpen met het neerzetten van jouw identiteit en het delen van jouw unieke verhaal.