Slepen
Signatyours
Sluiten
6 augustus 2021

Deelvervoer & het belang van het bepalen van de juiste marktstrategie

Marktstrategie

Eerder hebben wij op LinkedIn al gepost over de bezorgservice en de strijd om het marktaandeel. Wat op dit moment ook een enorm interessante markt is de markt van het deelvervoer. Een van de opkomende trends, waar ook Jeremy Rifkin over schreef in zijn boek ‘The Third Industrial Revolution’, is de deeleconomie. Vervoer delen met anderen is een logisch gevolg van deze ontwikkeling. Daarom zijn de marktstrategie en de strategische positionering van de opkomende spelers enorm interessant om te volgen.

Via buurthubs, apps en platforms wordt de connectie gezocht tussen OV-standplaatsen, treinverbindingen en hot spots. Zo kunnen verschillende personen op het juiste moment, zonder lang te wachten, eenvoudig van A naar B komen. Zoals bij elke trend op het juiste moment present, zijn er al verschillende aanbieders in de markt aanwezig. Maar welke varianten van deelvervoer zijn er eigenlijk? Welke aanbieders kennen we? En tussen welke strategieën op het gebied van positioneren kunnen zij kiezen? Dat lees je hieronder. 

Verschillende vormen van deelvervoer tonen dit aan

Allereerst zijn er verschillende vormen van deelvervoer. De belangrijkste 3 zijn op dit moment de deelfietsen, de deelscooters en de deelauto’s. Een ander voorbeeld zijn de steps van Lime, maar die kunnen we beter classificeren als toeristische attractie dan een vervulling van noodzakelijk vervoer.

In de markt van deelfietsen zag je eerder al dat de NS fietsen aanbood op sommige treinstations. Waar je na een treinreis voor de last mile de fiets kon pakken. Inmiddels zijn hier een stuk of 8 concurrenten bijgekomen, zoals Flickbike of de elektrische buurtbakfietsen van Cargoroo.

Ook de deelscooters zijn steeds populairder, voor de afstanden die net wat groter zijn dan met de fiets behapbaar is. Zo zoeken Felyx en Check met name naar aansluitingen met treinverbindingen, maar probeert GoSharing zich te onderscheiden via multimodale oplossingen. Zo zijn ze gestart met scooters, maar willen ze uiteindelijk de markt op met e-bikes, e-scooters en e-cars. Voor elke afstand een elektrische oplossing. En niet alleen in de grote steden, maar in heel Nederland. Zo vestigde de Nederlandse scale-up zich inmiddels in 30 Nederlandse steden, waaronder ook Hengelo, Assen, Ridderkerk en Zoetermeer. 

Ook voor de langere afstanden zijn verschillende oplossingen aanwezig in de markt. Zo maakt Snapcar gebruik van een platform waar privé auto’s gehuurd/verhuurd kunnen worden. Ook zijn er verschillende aanbieders als Mywheels, Greenwheels, Connectcar, Fetch, ShareNow, etc. 

Een nieuwe, disruptieve markt waarbinnen al veel concurrentie plaatsvindt

Wat een enorm positieve ontwikkeling is in dit verhaal, is dat op alle vervoersopties meerdere spelers in de markt aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat alle partijen moeten knokken om de beste speler in de markt te blijven. In de traditionele markt, namelijk vervoer, hebben meerdere disruptors tegelijkertijd op deze wijze een nieuwe marktcategorie ontwikkeld: deelvervoer. Nu is het zaak voor alle bedrijven om in deze categorie hun marktaandeel uit te breiden, omdat deze markt nog steeds groeiende is. De hamvraag blijft in dit geval hoe je als aanbieder onderscheidend bent en blijft ten opzichte van de andere alternatieven in de markt.

Meerdere factoren spelen mee in de concurrentiestrijd

  • Ten eerste is het belangrijk om te voldoen aan de hoge eisen van de consument. Een goede aansluiting, een eenvoudige benadering en betaling. Het liefst via de app en het mag niet te duur zijn. 
  • Ook is het cruciaal steeds mee te bewegen met trends, ontwikkelingen en nieuwe klantwensen. Wat als een klant bijvoorbeeld vraagt om een bakfiets of vanuit een bezorgservice wordt gezocht naar een noodoplossing in mobiliteit? De vraag is of je als aanbieder op dat moment in staat bent hierop te anticiperen met jouw mobiliteitscentra, inrichting van de interne organisatie en lokale netwerk.
  • Daarnaast spelen ecologische zaken enorm mee in de hele logistieke sector. Zo wordt duurzaamheid een steeds belangrijkere factor in met name het deelvervoer. Sterker nog, het lijkt wel een randvoorwaarde geworden te zijn dat de vervoersopties duurzaam zijn. Deze ontwikkeling roept gelijk ook de vraag op wanneer je kan spreken over een duurzame oplossing. Kun je bijvoorbeeld nog wel spreken van een duurzame oplossing wanneer elektrisch deelvervoer wordt opgehaald door busjes die nog wel op benzine of diesel rijden? 
  • Verder zien we dat de verschillende aanbieders verder kijken dan alleen oplossingen voor de particuliere eindklant. Aanbieders als Felyx en GoSharing zoeken bijvoorbeeld ook de zakelijke samenwerking met bedrijven. Zij bieden daarbij verschillende business-pakketten aan. Zo gingen zowel GoSharing als Felyx een samenwerking aan met Eindhoven AirPort. Doel: het stimuleren van duurzame mobiliteit in de regio. 
  • Tot slot zijn het niet alleen de consumenten die een belangrijke stempel op de markt drukken, maar ook de overheid beïnvloedt de markt in vele vormen. Denk bijvoorbeeld aan de verplichtingen rondom de verantwoordelijkheden die vervoer met zich meebrengt. Zo stellen de Nederlandse gemeenten allerlei eisen en vragen omtrent overlast, veiligheid, informeren over het gebruik, aandeel in sociale en lokale werkgelegenheid. En kan het, zoals bij GoSharing vorig jaar in Groningen gebeurde, ook een ‘NoGo’ geven op het stallen van de vervoermiddelen binnen de gemeente. Het is daarmee dus niet alleen belangrijk een goede propositie te hebben voor de eindklant, maar ook het verhaal richting de publieke sector moet aanslaan. 

De marktstrategie bepaalt hoe jij de markt aanvliegt

Al deze factoren bij elkaar zorgen ervoor dat elke speler in de markt een behoorlijk aantal uitdagingen heeft om voor een groot marktaandeel te gaan. Hoe blijf je uniek voor de consument ten opzichte van de alternatieven in de markt? Op welke facetten ga je inspelen om de markt een stapje voor te blijven? En hoe zorg je er tegelijkertijd voor dat je blijft voldoen en voorop blijft lopen in het scoren van maatschappelijke en sociale punten?

Dit zijn een aantal voorbeeldvragen die belangrijk zijn voor het winnen in de markt. Vanuit jouw strategische positionering is het erg belangrijk om een marktstrategie te kiezen. Dit zijn de verschillende strategieën die nodig zijn om jouw positie in de markt te versterken:

  • Concurreren voor leiderschap in een bestaande markt (strategie 1)
  • Domineren van een subsegment in een bestaande markt (strategie 2)
  • Creëren van een nieuwe marktcategorie (strategie 3)

De beste marktstrategie is altijd afhankelijk van (o.a.) de fase waarin de markt zich bevindt. Het deelvervoer bevindt zich momenteel in de groeifase. Na de groeifase komt de volwassenheidsfase. Bedrijven die bezig waren met het verdedigen van hun marktpositie, gaan nu juist in de aanvalsmodus. Dat is precies de reden waarom wij altijd zeggen dat strategisch positioneren iets is wat je altijd moet blijven doen. 

Zo kun je in jouw marktstrategie gaan voor de complete markt of alleen een subsegment

Concurrentie in de markt van het deelvervoer is sterk aanwezig. Ook blijf je altijd vechten tegen de bestaande alternatieven in de markt: eigen vervoer, openbaar vervoer, lopen. Dat is precies waar strategie 1 onder valt: het concurreren voor leiderschap in een bestaande markt. In deze marktstrategie zullen de dienstverleningen zich niet focussen op het veranderen van de spelregels. Maar juist bewijzen dat ze in het bestaande speelveld een betere oplossing zijn dan de bestaande alternatieven. Het doel hierachter is dat je de complete markt van vervoer gaat beheersen en vervolgens marktleider te blijven. In het deelvervoer is het vooral zaak om de consumenten, bedrijven en instanties te overtuigen dat deelvervoer veel efficiënter is dan bijvoorbeeld privé-auto’s. 

Bij strategie 2 leg je de focus op het compleet domineren van een subsegment van de markt. In dit voorbeeld zou je de vervoersmarkt opdelen in kleinere stukjes. Startend bij deelvervoer, maar eventueel nog kleiner maken als: deelvervoer voor korte afstanden. Of je focust je puur op een bepaald type deelvervoer: e-bikes, e-scooters of elektrische auto’s. Het is belangrijk om in dit subsegment te laten zien dat je duidelijk onderscheidend bent ten opzichte van de grote spelers in de totale markt. En uiteraard ook dat je binnen dit subsegment de beste bent. Als voorbeeld hebben de grote spelers in de markt nog niet echt een oplossing voor de last mile na een treinreis. Het subsegment van deelvervoer binnen korte afstanden heeft hier een duidelijk andere markt maar wel een uniek attribuut wat nog niet vervuld is door de huidige spelers.

Of je creëert een compleet nieuwe marktcategorie

Anders dan bij strategie 1 en 2, ga je in strategie 3 een compleet nieuwe marktcategorie definiëren. Net zoals bij de introductie van de smartphone creeer je een nieuwe behoefte, waarin jouw nieuwe product of dienst in voorziet. In deze marktstrategie focus je vooral op het uitleggen van jouw concept en waarom hier behoefte voor moet zijn. Je bent in het begin dus vooral bezig met het uitleggen van het probleem, in plaats van de oplossing. In het deelvervoer zou je dan kunnen beginnen over alle productie, de CO2-uitstoot, de inefficiënte van het vervoer, etc. Als een grote groep het eens is met deze problemen, kun je jouw disruptieve, markt ontwrichtende oplossing laten zien. Dit is meestal een nieuwe technologie, een platform of een gat in de markt.

Belangrijk is vooral dat je bewust kiest waar jouw focus heen gaat. Dit geldt zowel voor jonge als bestaande bedrijven, producten of diensten. Uiteraard sluit het een het ander niet uit, maar het definiëren van de gekozen strategie moet wel een handleiding zijn voor de vervolgacties die je uitzet als bedrijf.

Benieuwd wat de vervolgstappen zijn voor een sterke marktstrategie?

Mocht deze marktsituatie herkenbaar zijn of bevindt jouw bedrijf, product of dienst of zich juist in een andere fase? Dan kun je met ons altijd een vrijblijvend gesprek inplannen in onze agenda via onderstaande button om te sparren over jouw situatie en de opvolgende strategische keuzes die bij hierbij komen kijken.

Lees ook eens

Marketingstrategie
24 november 2021

Marketingstrategie voor meer resultaat

Meer resultaat uit jouw marketingstrategie? Wij onderzochten de grootste vraagstukken onder marketingmanagers. Deze tips kunnen zorgen voor meer resultaat uit jouw marketingstrategie.

marketingstrategie
25 oktober 2021

In 5 stappen impact maken met jouw marketingstrategie

Hoe kun je met alle veranderingen nog zorgen dat jij impact kan blijven maken? Cruciaal hiervoor is een langetermijnvisie op jouw business met een strategisch fundament dat inspireert. Vervolgens moet...

account-based marketing
25 oktober 2021

Account-based marketing en inbound marketing met behulp van strategisch positioneren

Account-based marketing en inbound marketing zijn twee marketingvormen om in de gaten te houden. De digitale transformatie heeft het gedrag van de consument grondig veranderd. Zo zal de klant zichzelf...

30 juli 2021

SEM Social: twee fanaten in social media

Samenwerken is de sleutel tot succes. Daar geloven wij in. Samen met onze partners. Tijd om hen in de spotlights te zetten. In deze partnerblog: SEM Social

oprichters signatyours
17 juli 2021

Het verhaal achter Signatyours

Signatyours oprichters Pim van der Heide & Mikula Ristic hebben als doel om met jou de markt een stapje voor te blijven, door middel van strategisch positioneren. Wie zijn wij...