Slepen
Signatyours
Sluiten
24 mei 2022

Heldenverhalen: GO Sharing

Go Sharing

Signatyours is het strategisch marketingbureau waar helden ontstaan. Samen met onze klanten gaan we ervoor om positieve veranderingen te realiseren. Daarbij laten wij ons inspireren en motiveren door verhalen van andere ondernemers. Ambitieuze types met moed die levensveranderende en impactvolle keuzes durven te maken. Keuzes die zij maken om zowel hun persoonlijke als zakelijke ambities te realiseren. Je kunt het al raden: een winnaarsmentaliteit waar wij van smullen. 

Deze verhalen moeten dan ook met de wereld gedeeld worden. Althans, dat vinden wij. Vandaar dat wij als razende reporters door het land jagen om meerdere ondernemers te spreken. Hun verhalen delen wij in onze rubriek: #Heldenverhalen. Wij trapten deze reeks af met Mike Schoeman van BIKEBEAR Adventure.

Deze keer spraken wij niemand minder dan Raymon Pouwels. CEO & mede-oprichter van GO Sharing. Een bedrijf dat 100 procent elektrisch deelvervoer aanbiedt en bekend staat om haar felle groene kleur. Met het sterke concept schopte Raymon het dit jaar tot de Forbes 30 onder de 30. Dé lijst waarop de 30 meest invloedrijke Europeanen onder de 30 jaar in hun vakgebied staan. 

Wij spraken Raymon over de positionering en branding van zijn bedrijf, de ontwikkelingen in de markt van het deelvervoer en de ambities voor de toekomst. Enjoy the ride!

Hoe is bij jou het idee van GO Sharing ontstaan?

Voor GO Sharing werkte ik als accountmanager zeven jaar voor een Duitse leverancier van elektrische scooters. In deze rol was ik altijd nauw betrokken bij het opzetten en uitdenken van nieuwe ideeën. Mijn rol hield echter op bij het daadwerkelijk uitrollen van de businessconcepten. 

Op dat moment waren in Europa vooral de deelsteps bekend. In Zuid-Europa zag je echter ook al wel deelvervoer opkomen. De levensduur van de deelsteps is heel kort. De gemiddelde levensduur is 90 dagen van die steps. Ook werden ze opgehaald en vervolgens weer opgeladen in een fabriek. Toen dacht ik: dit kan en moet anders. Met GO Sharing zijn we in dit gat gesprongen met de focus op een duurzaam concept, niet zoals de deelsteps.

Uiteindelijk zijn wij in 2019 gestart met het plaatsen van de eerste deelscooters in Eindhoven. Een mooie mijlpaal.

Hoe zou jij het concept van GO Sharing omschrijven?

GO Sharing is een via een app te gebruiken multimodale oplossing voor deelmobiliteit. En dan niet alleen voor toerisme, maar juist ook voor woon-werkverkeer. Zo bestaat ons aanbod uit zowel scooters en auto’s als uit e-bikes. Het is namelijk cruciaal om betrouwbaarheid op te bouwen dat deelvervoer er altijd is. Alleen dan gaan mensen het als vervangbare oplossing zien van het bezit van hun huidige vervoersmiddelen. Voor Nederland betekent dit dat we in elke stad met een station binnen drie minuten een beschikbaar vervoermiddel willen hebben. 

Kortom, we willen niet alleen in de Randstad actief zijn, maar juist ook in plaatsen als Hengelo, Dongen en Krimpen aan den IJssel.

Waar staan en gaan jullie voor met GO Sharing?

Ons multimodale aanbod moet de duurzame oplossing worden voor het bezit van de auto. Voor iedereen en dus in elke regio in Nederland. Dit betekent wel dat je zowel aan de voorkant als achterkant duurzaam moet zijn. Alleen zo kun je inzetten op een CO2-besparing. Service en onderhoud zijn hierbij echt twee cruciale componenten… Wij zijn daarom ook continu bezig om de levensduur van onze deelscooters te verlengen. Bijvoorbeeld door accu’s tijdig te vervangen.

Vandaar ook de keuze voor de identieke groene kleur?

Dat klopt. De groene kleur benadrukt hoe hard wij willen werken voor een groene planeet. De groene kleur combineren wij daarnaast met oranje en wit. Oranje staat daarbij voor plezier, energie en toegankelijkheid. Aan de andere kant geeft wit onze branding een frisse look. Ook staat wit vaak voor een nieuw begin.

Jullie zijn ook flink actief in het buitenland. Vanwaar de uitbreidingen naar andere Europese landen?

In Nederland merk je dat het concept van deelvervoer nog wennen is. Gemeenten omarmen het deelvervoer nog niet direct of de vergunningen en wetgeving zijn er niet op ingericht. In het buitenland zit dit vaak anders. In landen als België en Duitsland kunnen wij bijvoorbeeld op grote schaal en in grote aantallen deelvervoer leveren. Iets wat perfect bij onze strategie past.

Echter kun je in het buitenland niet slagen zonder specifieke kennis van die omgeving. Daarom zorgen wij er altijd voor dat wij samenwerken met mensen en organisaties met lokale kennis.

Welke impact heeft deelvervoer volgens jou op de mobiliteitsmarkt?

De impact kun je verdelen in de korte en de lange termijn. Op dit moment merk je bij de grote automerken vooral veel weerstand. Zij hebben opeens een concurrent erbij: de oplossing van het deelvervoer. Zowel voor consumenten als bedrijven zijn auto’s vaak een grote kostenpost. Helemaal als je beseft dat sommige mensen de auto maar twee à drie keer per week pakken. 

De markt bestaat dus zowel uit consumenten als bedrijven, omdat bedrijven natuurlijk leasecontracten regelen voor dagelijks gebruik van hun werknemers of eventueel voor andere vervoersmogelijkheden zorgen. Aan ons de schone taak om voor beide doelgroepen een oplossing te hebben. Dat is dan ook iets waar we aan werken en we stappen in zetten. Zo gingen wij eerder al een grootschalige samenwerking aan met Brainport Eindhoven.

En hoe zit dat voor de lange termijn?

Delen wordt het nieuwe bezit. Het is toch eigenlijk bizar dat alle steden vol staan met auto’s die 23 uur per dag stilstaan? Dit vraagt echter om een flinke gedragsveranderingen. Niet alleen voor consumenten en bedrijven, maar ook voor de overheid. Op dit moment is er namelijk in veel steden geen plaats voor deelmobiliteit. De infrastructuur is er gewoonweg niet op ingericht. Vandaar dat deelmobiliteit nu vaak nog tot overlast leidt. Het is daarom cruciaal dat wij samen met gemeenten optrekken om te komen tot passende oplossingen. Slagen we hierin? Dan ziet het binnenstedelijk gebied er over vijf jaar compleet anders uit.

Hoe zorgen jullie bij GO Sharing dat jullie binnen deze markt onderscheidend blijven?

GO Sharing is de enige aanbieder die deelvervoer multimodaal en 100% elektrisch aanbiedt. Daar zit het stukje onderscheidend vermogen. Vanuit één app via één leverancier: dat is de toekomst. Mensen willen gemak en zekerheid. 

We zijn daarbij continu bezig om onze dienstverlening te optimaliseren en ons aanbod te verbreden. Om dit te kunnen realiseren werken wij volledig data-driven. Vanuit deze inzichten bepalen wij vervolgens wat de meest logische vervolgstap is. Alleen zo kunnen wij onze basisbelofte van drie minuten blijven garanderen.

Tot slot: what’s next? We kunnen ons namelijk zo voorstellen dat bij jou de ideeën bruisen.

Het houdt natuurlijk niet op bij het faciliteren van deelvervoer. In de ideale situatie zou je de totale reis in het openbaar vervoer kunnen uitstippelen en bijhouden in een mobiele applicatie. Apps kunnen steeds meer en door de technologische ontwikkelingen kunnen al veel verschillende producten diensten aan elkaar verbonden worden. 

Hoe mooi zou het zijn om in 9292 jouw treinreis te boeken en aansluitend een elektrische scooter te reserveren? Tijdens het parkeren van jouw scooter komt er op bestemming een drone langsvliegen met een duurzaam koffietje om mee te nemen. En dat is slechts een van de vele ideeën die ik heb.

Lees ook eens

merkmascotte
10 mei 2022

Signa: onze merkmascotte

Met trots presenteren wij onze merkmascotte: Signa. Deze merkmascotte is de perfecte vertaling van wie wij zijn en waar wij met Signatyours voor gaan. Lees hier het hele verhaal!

merkarchetype
9 mei 2022

Twaalf merkarchetypes in de markt van de sterke dranken

Een merkarchetype staat vaak los van jouw product of dienst. Een merkanalyse van een bepaalde markt kan dit beeld verduidelijken. Zo blijkt ook uit de markt van de sterke dranken...

merkarchetype
9 mei 2022

Sterke merken creëren met merkarchetypes

Merkarchetypes: de route om jouw merk persoonlijkheid te geven en tot leven te laten komen. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Dat lees je hier.

#heldenverhalen
28 april 2022

Heldenverhalen: BIKEBEAR ADVENTURE

BIKEBEAR ADVENTURE: een inspirerend verhaal van een winnaarsmerk. #heldenverhalen delen wij graag.

Nike-schoenen
25 april 2022

Nike: een heldenmerk

Althans, dat vinden wij. Maar hoe is Nike ontstaan? Waar staan ze voor? Welke strategische keuzes maken zij? En wat wil het merk uitstralen? Dat lees je hier.

signatyours
25 oktober 2021

Onze aanpak

Op een strategische manier jouw merkverhaal neerzetten. Dat doen we door business-strategie, strategische positionering en branding te combineren. Zo weet je precies wat je vertelt en waar je naartoe wilt.

signatyours
17 juli 2021

Over ons

Van ondernemers helden maken. Door samen strategisch onderbouwde merken te lanceren. Benieuwd naar het hele verhaal?