Slepen
Signatyours
Sluiten
28 april 2022

Heldenverhalen: BIKEBEAR ADVENTURE

#heldenverhalen

Signatyours is het strategisch marketingbureau waar helden ontstaan. Samen met onze klanten gaan we ervoor om positieve veranderingen te realiseren. Daarbij laten wij ons inspireren en motiveren door verhalen van andere ondernemers. Ambitieuze types met moed die levensveranderende keuzes durven te maken. Keuzes die zij maken om zowel hun persoonlijke als zakelijke ambities te realiseren. Je kunt het al raden: een winnaarsmentaliteit waar wij van smullen. 

Deze verhalen moeten dan ook met de wereld gedeeld worden. Althans, dat vinden wij. Vandaar dat wij als razende reporters door het land jagen om meerdere ondernemers te spreken. Hun verhalen delen wij in onze nieuwste rubriek: #Heldenverhalen. 

Voor deze rubriek trappen wij af met de jonge en fanatieke ondernemer Mike Schoeman (rechts). Hij is eigenaar en oprichter van zowel BIKEBEAR Adventure als Nagilooh. Wij spraken hem over zijn inspiratiebron Nike, zijn route naar het ondernemen en de positionering van zijn twee bedrijven. Stoelriemen vast en enjoy the adventure. 

Je bent al op jonge leeftijd begonnen met ondernemen. Kun je ons eens meenemen in deze reis?

Eigenlijk gelijk al toen ik begon met werken begon het bij mij te kriebelen en had ik ideetjes voor ondernemen. Zo was ik in de avonduren – naast mijn werk – druk bezig met het maken van webshops en het uitdenken van het concept van ‘Nagilooh’. Een kledingmerk dat ik samen met mijn broertje opzet. 

Op een gegeven moment kom je dan een keer op een punt dat jouw baan en ondernemen niet meer te combineren zijn. Dan moet je een keuze durven te maken. In dat geval geloof ik erg in de slogan en filosofie van Nike: ‘Just do it’. Naast sporters weten zij ook vele andere mensen in de wereld hiermee te motiveren. Bij mij was dit moment toen het idee voor BIKEBEAR ADVENTURE ontstond. 

Kijk, een mooi bruggetje naar BIKEBEAR ADVENTURE. Straks uiteraard meer over Nagilooh. Voor nu: brand los!

BIKEBEAR is ontstaan uit een hobby. Dat hoor je vaker bij ondernemen, hè. Als wij op vakantie gingen naar Italië, noteerden mijn vader en ik altijd alle fietsenmerken die wij voorbij kwamen. Door de jaren heen is op deze manier een liefde ontstaan voor dit type fietsen. Merken die in Nederland óf nog niet echt bekend waren óf niet werden aangeboden. Zo zagen wij eind 2020 onze kans. 

De beleving en het aanbod gaan echter verder dan alleen fietsen. Zoals de naam natuurlijk al suggereert. Zo verkopen wij naast de sportieve fietsen ook daktenten, kayaks, sportvoeding, sportartikelen en 4×4-wagens.

Een mooie totaalpropositie. Waar ligt daarbij echt de focus?

De core van onze organisatie zijn toch echt wel het sportieve segment fietsen. Voor de fietsen doen we echt alles. Van onderhoud en reparaties tot aan het verzorgen van proefritten en het verkopen van losse onderdelen. 

Dan zit je in Veenendaal wel helemaal op de juiste plek. Is dit een bewuste keuze geweest?

Terechte vraag. Naast dat wij zelf uit Veenendaal komen, speelt het natuurlijk ook mee dat Veenendaal tegen de Utrechtse heuvelrug aan ligt. Een paradijs voor wielrenners en mountainbikers. Neem bijvoorbeeld de Amerongse berg. Daar komen fietsfanaten vanuit het hele land naartoe om op hun fietsen te jagen. Nu moeten ze alleen nog weten dat ze een paar kilometer verder op hun droomfiets kunnen vinden.

Kijk, daar zeg je me wat. Wat doen jullie eigenlijk allemaal op het gebied van marketing?

Heb je even? Als de aanjager van marketing is het natuurlijk aan mij de schone taak hier een fantastisch verhaal voor te hebben. Helemaal bij fanatiekelingen zoals jullie. In de basis is het belangrijk dat men uit de omgeving je vooral weet te vinden. Dus bij fietsevenementen moeten we er staan. Zoals bijvoorbeeld Veenendaal-Veenendaal.

Daarnaast willen wij de liefhebbers natuurlijk ook naar onze bosrijke locatie krijgen. Daarom organiseren wij op locatie ook verschillende events. Zo vindt er op 11 mei 2022 een techevent plaats met het fietsmerk Cervelo. Aanradertje hoor.

Fysieke events lijken daarbij dus erg belangrijk. Hoe zit dat voor online marketing?

Ook daarvoor geldt dat je aanwezig moet zijn. Helemaal in deze digitale wereld. Daarom zijn wij ook actief op social media-kanalen als Instagram en LinkedIn. Verder zetten wij daar  advertenties in. Dat doen we overigens ook op Marktplaats.

Een marketingaanpak om trots op te zijn. Maar als je nou echt moest kiezen? Online of offline?

Waarschijnlijk een antwoord dat je niet wilt horen: een combinatie van beide. In de fietsenwereld – en met name bij luxe fietsen – wil je uiteindelijk toch zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Wij geloven daarom heilig in het concept van omnichannelbediening. Online enthousiast maken en vervolgens offline de verdere klantbeleving voortzetten. 

Daar kom je niet mee weg. Kiezen maar!

Je hebt helemaal gelijk. Dan toch e-commerce en marketing, omdat een groot deel van de klant- en merkbeleving tegenwoordig online start. Daarnaast willen wij in de toekomst ook onze eigen merchandise en spullen verkopen. Dan moet je online beleving van A tot Z kloppen.

Naast de marketingactiviteiten heb je natuurlijk ook nog jullie identieke branding. De oranje berenkop en de beleving op locatie. Waar staat jullie logo voor?

Als avontuurlijk merk wilden wij stoer, vriendelijk en betrouwbaar overkomen. De beer past daar perfect bij.  De kleur oranje staat voor durf en optimisme. Dit past goed bij outdoor.

Naast ons logo zijn wij ervan overtuigd dat de klantreis en merkbeleving vanaf de website tot aan de uiteindelijke verkoop op locatie moeten kloppen. Vandaar dat onze locatie is omgetoverd tot een soort bos. 

De ambitie en passie druipt er bij jou vanaf. Super! Maar wat is nou de ultieme droom voor BIKEBEAR?

De Gymshark van de fietswereld worden. Dat betekent dus zowel eigen merchandise en producten als internationaal gaan. Vandaar ook de Engelse naam.

Qua merchandise en producten zijn we op dit moment druk bezig met samples. Hoge kwaliteit en betaalbaarheid staan daarbij centraal.

Tot slot. Nagilooh: een kledingmerk met jouw broertje. Daar willen we meer over weten. Aan jou het laatste woord.

Zoals je misschien gemerkt hebt, is ondernemen echt mijn passie. Aan ideëen dus geen gebrek. Zo kwam ik samen met mijn broertje op het idee om een eigen kledingmerk te starten: NAGILOOH. De slogan van NAGILOOH is ‘Love your game’. Oftewel, doe waar je je goed bij voelt en waar jij energie van krijgt. Dat is zo belangrijk vandaag de dag met alle discussies op het gebied van diversiteit en discriminatie. Voor mij is die ‘game’ ondernemen en anderen proberen te inspireren.

Het leuke nieuws is dat de eerste oplage uit Portugal inmiddels binnen is. Dus als je nog een gave hoodie, broek of T-shirt zoekt? We zijn druk met de laatste voorbereidingen en een officiële fotoshoot staat gepland.

Zoals Mike aangaf, is Nike als merk een grote inspiratiebron voor hem. Eerder schreven wij een blog over Nike, het merk dat het Hero-archetype ademt. Benieuwd naar de andere 11 merkarchetypes en hoe je hiermee de markt kunt veroveren? Lees dan snel ons nieuwe artikel via onderstaande button.

Lees ook eens

Go Sharing
24 mei 2022

Heldenverhalen: GO Sharing

GO Sharing is een via een app te gebruiken oplossing voor deelmobiliteit. Wij spraken CEO Raymon Pouwels over het verhaal achter het bedrijf.

merkmascotte
10 mei 2022

Signa: onze merkmascotte

Met trots presenteren wij onze merkmascotte: Signa. Deze merkmascotte is de perfecte vertaling van wie wij zijn en waar wij met Signatyours voor gaan. Lees hier het hele verhaal!

merkarchetype
9 mei 2022

Twaalf merkarchetypes in de markt van de sterke dranken

Een merkarchetype staat vaak los van jouw product of dienst. Een merkanalyse van een bepaalde markt kan dit beeld verduidelijken. Zo blijkt ook uit de markt van de sterke dranken...

merkarchetype
9 mei 2022

Sterke merken creëren met merkarchetypes

Merkarchetypes: de route om jouw merk persoonlijkheid te geven en tot leven te laten komen. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Dat lees je hier.

Nike-schoenen
25 april 2022

Nike: een heldenmerk

Althans, dat vinden wij. Maar hoe is Nike ontstaan? Waar staan ze voor? Welke strategische keuzes maken zij? En wat wil het merk uitstralen? Dat lees je hier.

signatyours
25 oktober 2021

Onze aanpak

Op een strategische manier jouw merkverhaal neerzetten. Dat doen we door business-strategie, strategische positionering en branding te combineren. Zo weet je precies wat je vertelt en waar je naartoe wilt.

signatyours
17 juli 2021

Over ons

Van ondernemers helden maken. Door samen strategisch onderbouwde merken te lanceren. Benieuwd naar het hele verhaal?